Ana içeriğe atla

''Yazının ve yazgının suyuna gidenlerden'', Mehmet Aycı, Dünyabizim


Yazının ve yazgının suyuna gidenlerden

Yüzü o bildik, dokunaklı ve masum halini ruhu kanarken de çiçek çıkarırken de muhafaza ediyor. Mustafa
Celep’i yazdı Mehmet Aycı..

Dünyada en usta polisiye filmlerden biri çekilecek, masum bir yüze, hatta masum ve dokunaklı yüze sahip bir
“katil” başrol oyuncusuna ihtiyacımız var dense, benim aklıma o gelir; teklifimi kabul etmeyeceğini bildiğim
halde…

Temiz, düzdün ve dokunaklı bir yüzü var.

Konuşurken sözcükler de yüzü gibi; temiz, düzgün ve dokunaklı… Şiir okurken, bir ırmağın gittikçe debisini
yükseltmesini andırıyor; sadece okurken…

Hafız olmasından olmalı; dizelerin nerede içe işleyeceğini, nerelerde sulara karışacağını, dağın doruklarına,
gökyüzüne, bulutların üstüne nerede çıkacağını terbiye edilmiş bir dil ve dimağın tecrübesiyle biliyor.

Tasarlayarak, zorlayarak değil, bir ayet sadeliğinde, kendiliğinden… Şiirinin sesini ayetlerin terbiye ettiği o
kadar belli ki…

Yüzü şiirinden uzakta… Katilliği de bundan… Kendi yüzünü katlederek söylüyor şiirini, hadi bu yargımız
acımasızlık oldu diyelim, kendi yüzünü katledenlerin bu katletme halini, anını, tarihini şiirleştiriyor.
Yüzü şiirine ve dünyaya gülümserken dünya ve şiiri kendisine yüz ekşitiyor. Bu çatışmadan kaynaklanıyor
biraz da edebiyat namına yapıp ettikleri…

Gündelik hayatında, yürüyüşünde, duruşunda, çay içerken, bir sohbete kulak kesilirken, marketten ekmek
alırken, ekmeği poşete koyarken, poşeti masaya koyarken, masayı silerken, bu sıradan ve alışkın olduğu
işlerde bile çekingen bir ruh haline sahip… Olanca çekingenliğinin acısını şiirden çıkarıyor, yahut şiir ondan
çıkarıyor acıyı…

Az ve öz konuşuyor; kulak kesildiğinde az olmayan özü konuşuyor daha
çok…

Rol yapmıyor… Hayatın muhteşem bir rol olduğunun bilincinde… Yazının
ve yazgının suyuna gidenlerden…

Sevincinde ve öfkesinde seçici… Hoş, sevinci de öfkesi de yüzünün
umurunda değil; yüzü o bildik, dokunaklı ve masum halini ruhu kanarken
de çiçek çıkarırken de muhafaza ediyor. Gönlün hem zarfı hem aynası
olarak…

Mustafa Celep bu, şairimiz.

Sözün zülfüne keskin taraklar vuran kardeşimiz. Kendi zülfünün alnına
düştüğü ve tarak kullandığı görülmemiştir.

Muallim… Hayat bilgisini kitaplardan öğrenmeyenlerden… Ders
kitaplarının hayat bilgisi öğreteceğine inanmayanlardan…

Irmakta balıkları seyrederken gönlünü ve söyleyeceği yeni dizelerin vatanının sınırlarını düşünen adam…
Ateş Bandosu ve İnsanı Aşan Kan’da “katil”…

Sözü geri sardığında karıncayı ezmeyen, kan görünce kan tutacak kadar hassas bir kalp taşıyor.

Kalp taşkınlığı bilindik taşkınlıklarla tanımlanamaz.

Yüzü her an ölümle yüzleşmeye hazır…

Böyle biliriz.
 
Mehmet Aycı yazdı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

''Söyle Sessizlik'', Kertenkele, Mustafa Celep

Mustafa CELEP KIRILGAN DÜNYA GÖRÜŞÜ VE HÜZÜN: FATMA ŞENGİL SÜZER’İN SÖYLE SESSİZLİK ADLI ŞİİR KİTABI ÜZERİNE 71’liler Kuşağı içinde sessiz ve mütevekkil duruşu ile kendi inzivasında kırılgan dünya görüşü doğrultusunda, hüzün ve halleriyle iç içe şiirler yazıyor Fatma Şengil Süzer. Geçtiğimiz aylarda okuyucu karşısına çıkan, sessizliğine kırıklı yansımalar bırakan Söyle Sessizlik adlı Okur Kitaplığından yayınlanan Süzer’in söz konusu kitabı, hüzün içre lirik duygulanımsal bir yoğunluk içeren şiir toplamından oluşuyor. Söyle Sessizlik, şairin iç evreninin lirik bir dışavurumu niteliğinde. Nahif, kırılgan ve doğal bir ‘şiir benliği’ karşısındayız. Yapıntıdan uzak, yer yer masal atmosferini teneffüs ettiğimiz, tabiatın görüngüleri içinde kendiliğini belirginleştirme uğraşı veren, teknik açıdan kişileştirme ve benzetmelerle şiirsel özü destekler mahiyette ruhsal durumunu açığa çıkartan bir şiir dünyası bu. Biz bu yazımızda zihinsel yetimiz el verdiği müddetçe bu ...

SORUŞTURMA: 'KARŞILAŞMA' KAVRAMI

EPİĞİN VE DENEYSELİN SINIRLARINDA KARŞILAŞMA Şairin dünya ile karşılaşması bazen bir ‘hayret’ bazen de ‘şiddet’ biçiminde gerçekleşir. Şairin dile karşı gösterdiği şiddetle dünyaya karşı gösterdiği şiddet arasında koşutluk arayabiliriz. Bu koşutluk bizi, şairin aşılması-aşırılaştırılması-bir deney alanı olarak görülmesi gereken dile karşı tutumunun netlik kazanmasına, belli bir açıklığa kavuşturulmasına sevk edecek, bu yolda şairin dil tavrı gün ışığına kavuşacaktır. Dünyadan yara almış şiir yazarının dünyaya karşı gösterdiği şiddeti olumlayabiliriz. Burada olumlanması gereken bir diğer özellik de dilde yaratıcı deneylere girişmiş her şairin dünyaya karşı gösterdiği şiddetin meşruiyetidir. Dünya karşısında hayret eden şairi lirizm sınırları içinde görmemiz mümkün. Nahif bir şairdir bu. İncitmekten çekinir. Nezaket sahibidir. Dünya karşısında geri çekilmiş, hayretini gizleyememiştir. Oysa şiddet her zaman girişken şairlere has bir özelliktir. Dünyadan, dünyanın aldığı biçimden mem...

Kalbimizde Bir Mevsim: Sakarya / Mustafa Nurullah Celep

Mustafa Nurullah CELEP* GEYVE’DEN PAMUKOVA’YA GÜRBÜZLEŞEN ÇOCUKLUK: İZLER, İZLEKLER, MEKÂNLAR Tohum bırakan lahuti eda: Umurbey’de ahşap evde çınlayan ezan sesleri Geyve, Sakarya’nın güneyine kurulmuş, Cumhuriyet tarihi içinde zamanın katı hükmüne direnen en köklü ilçelerinden biri. Anadolu’daki Türkleşme ve iskân girişimlerinden sonra bir müddet Bizans yönetiminde kalmış, Osmanlılar zamanında biz Türkler Geyve’yi ve ilçe yaşamını, eski ama manen eskimeyen yapıları ve anlamlı gelenekleriyle bir İslam beldesi olarak Cumhuriyete, Milli Mücadeleye ve bugüne dek devam ettirmişiz. Çocukluğumun Umurbey’ini Merhum Babamın İmamlık vazifesi gereği 10 yıl bu köyde yaşadım.         Bu köyde tanığı olduğum ve yaşadığım hatıralar bu gün de tazeliğini koruyor. Umurbey ilçeden 5 km uzaklıkta, civar köylere nazaran geniş bir vadiye kurulu, tarihi yapıları köhnemeye yüz tutmuş, nispeten kalabalık ve zengin bir köydü. Eli sıkı ama çalışkan köylül...